Warning: We observe an increase of emails from fake travel portals like . "travelhosting.co.uk". We never send links to such portals so be vigilant!

17–19 Sept 2018
Fakultät für Maschinenwesen der Technischen Universität München
Europe/Berlin timezone

Interfacial spin-coupling in magnetic bilayers and their role for ultrafast magnetization dynamics

17 Sept 2018, 16:30
1h 30m
Fakultät für Maschinenwesen der Technischen Universität München

Boltzmannstraße 15 85748 Garching b. München
Poster P4 Magnetism and quantum phenomena Poster session 1

Speaker

Mr Markus Gleich (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin)

Description

Rare-earth metals exhibit the highest magnetic moments among all atomic elements and show delicate magnetic ordering and concomitant complex photo-induced dynamics. We studied the fluence-dependent magnetization dynamics in Gadolinium (Gd), Terbium (Tb), and in bilayer systems combining both metals, grown on a W(110) substrate. For our investigations the FemtoSpex slicing facility at the synchrotron source BESSY II is ideal since we can probe the magnetization dynamics with X-ray magnetic circular dichroism element-specifically and with a time resolution of 130 fs. All samples show a two-step demagnetization as observed in previous experiments on Gd and Tb [1-4]. Interestingly the static magnetic properties as well as the laser-induced ultrafast spin dynamics of a Gd thin film can be dramatically altered by depositing a few monolayers of Tb on top. Our results further indicate that the interfacial coupling in the bilayer system and the sub-picosecond spin dynamics of the composite system depend on the sample temperature and varies with distance from the interface. Our future studies will profit from the new BMBF-financed DynaMax endstations at the slicing beamline.

[1] M. Wietstruk et al., Phys. Rev. Lett. 106, 127401 (2011).
[2] M. Sultan et al., Phys. Rev. B 85, 184407 (2012).
[3] A. Eschenlohr et al., Phys. Rev. B 89, 214423 (2014).
[4] K. Bobowski et al., J. Phys.: Condens. Matter 29, 234003 (2017).

Primary author

Mr Markus Gleich (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin)

Co-authors

Mr Kamil Bobowski (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Mr Dominic Lawrenz (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Mr Can Cagincan (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Dr Niko Pontius (Helmholtz-Zentrum Berlin für Materialien und Energie GmbH) Dr Daniel Schick (Helmholtz-Zentrum Berlin für Materialien und Energie GmbH) Dr Christian Schüßler-Langeheine (Helmholtz-Zentrum Berlin für Materialien und Energie GmbH) Dr Christoph Trabant (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Dr Marko Wietstruk (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Dr Björn Frietsch (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Dr Unai Atxitia (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Dr Nele Thielemann-Kühn (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin) Prof. Martin Weinelt (Fachbereich Physik, Freie Universität Berlin)

Presentation materials

There are no materials yet.